Pisarniški material in šola

Hoax

Kaj je potegavščina in kako jo prepoznati

Hoax je v prostem prevodu alarmantna novica. Poleg izraza Hoax se uporablja tudi izraz Fake News. Ta pojav se je pojavil postopoma z množičnim širjenjem interneta. Uporabniki so začeli pošiljati lažne, alarmantne novice, ki niso temeljile na resničnih in preverjenih informacijah. Do neke mere ta potegavščina morda ni tako škodljiva, saj so lažne in pretirane novice nastajale tudi pred internetno dobo in od ust do ust. Danes pa se za prevaro pogosto skrivajo goljufija, izsiljevanje ali manipulacija. Tudi namerno škodovanje imenu in ugledu posameznika, podjetja, blagovne znamke ali celo etnične skupine. Goljufija je lahko povezana z nepoštenim ravnanjem konkurence in je ena od teh ravnanj. Izmišljotina je lahko povod za celo verigo neresnic in dezinformacij. 

Kako se (hitro) širi potegavščina

Gojišče za širjenje hujskaštva so družbena omrežja, kjer je zbranih največ uporabnikov različnih starostnih skupin, izobrazbe in družbene občutljivosti. Zlahka je širiti alarmantna sporočila in lažne informacije, saj jih uporabniki zelo hitro delijo in posredujejo naprej. Le majhen odstotek teh uporabnikov preveri verodostojnost in resničnost takih sporočil. Goljufije se dobro širijo tudi na različnih forumih, v spletnih skupnostih in celo neposredno prek e-poštnih sporočil. Vir prevare jih običajno pošlje celotni zbirki stikov, ki jo je pridobil brez soglasja uporabnikov. Morda ste prejeli e-poštno sporočilo v slabem jezikovnem prevodu, v katerem vas sumljiv pošiljatelj poziva, da pošljete denar na račun v oddaljeni državi. Da bi bilo sporočilo videti verodostojno, je bilo opremljeno s fotografijo bolnega otroka, ki naj bi vzbudila sočutje. Skrbniki glavnih družabnih omrežij ujamejo le majhen odstotek potegavščin. Tako se lažne novice še naprej širijo, ne da bi se preverjala in preverjala verodostojnost informacij. Moderatorji uradnih spletnih strani preverjajo informacije iz več virov. Toda tudi na uradnem novičarskem spletišču boste naleteli na potegavščino v obliki oglasov. To je oglaševalska prevara, ki vas na primer obvešča o izdelku, ki vam bo pomagal hitro in enostavno shujšati. Seveda podprto z lažnimi fotografijami. 

Najbolj znane potegavščine ali nepreverjene novice o tiskarjih in tiskanju

Tudi v svetu tiska smo bili priča številnim potegavščinam ali bolje rečeno nepotrjenim informacijam, ki so se hitro razširile po internetu. Med najbolj razvpitimi so poročila, ki mečejo slabo luč zlasti na proizvajalce tiskalnikov in kartuš za tiskalnike.

Veliko razpravo na spletu je sprožilo poročilo o tem, da so proizvajalci večkrat zvišali ceno kartuš s črnilom.

Celotno sporočilo je bilo, da proizvajalci tiskalnikov znižujejo cene samih naprav, vendar to prenašajo na potrošni material, tj. kartuše s črnilom in tonerjem, in sicer z večkratnim povišanjem cen. Proizvodni stroški kartuš so le del cene, po kateri se kartuše prodajajo. Ta informacija ni bila nikoli 100-odstotno potrjena, vendar je noben proizvajalec ni ovrgel na podlagi informacij o tem, kakšna je proizvodna cena in kaj vse se odraža v ceni, po kateri končni uporabnik kupi kartuše. Na YouTubu je bil celo videoposnetek nekdanjega zaposlenega v neimenovanem podjetju, vendar je šlo le za govorice, ki niso bile drugače utemeljene. Če takšnih poročil ne smemo obravnavati kot potegavščine, gre za poročila, ki jih ne potrdi verodostojen vir ali neposredno zadevna stran, tj. sam proizvajalec.

Že nekaj časa kroži še eno poročilo o tiskalnikih v zvezi z blokado uporabe alternativnih kartuš. 

Proizvajalci tiskalnikov preprečujejo uporabo alternativnih cenejših kartuš z dodajanjem čipov za preverjanje izvirnosti kartuše. To poročilo je temeljilo na resnici. Takšno ravnanje proizvajalcev je bilo v nekaterih primerih povod za sodne spore glede pravice uporabnika do uporabe potrošnega materiala po lastni izbiri.
 
Proizvajalci tiskalnikov nastavljajo naprave, ki sporočajo prazne kartuše, namesto da bi jih fizično uporabljali.
 
Takšna poročila se lahko označijo kot polresnična. Tiskalnik vas lahko vnaprej opozori na prazno kartušo, kar je dobro za uporabnika, hkrati pa lahko nadaljujete s tiskanjem. To je odvisno od posamezne naprave. Nekatere naprave tega ne zmorejo več in v kartušah dejansko ostanejo ostanki črnila ali tonerja. Proizvajalci se branijo z besedami, da lahko ta ostanek znatno zmanjša kakovost tiska. Ker kartuše niso izdelane iz prozorne plastike, je to težko ovreči in dokazati. Več uporabnikov je odprlo prazno kartušo in v njej so bili res ostanki črnila, vendar v količini, ki ne zagotavlja več nemotenega tiskanja, kaj šele večje količine. Bolj nekaj 1-2 strani ponatisov slabše kakovosti.
 

"Kartuša" v tiskalnikih?

 
Najšibkejša komponenta naprave vpliva na stopnjo okvar in življenjsko dobo naprave. To dejstvo temelji na resnici, vendar informacija, da proizvajalci v naprave namerno vgrajujejo komponento, ki se popularno imenuje "kurvítko", ni bila nikoli v celoti potrjena. Obrnili smo se na več servisnih centrov, vendar nobeden od njih ni potrdil, da so te informacije 100-odstotno resnične. Toda... ne ovržejo obstoja kartuše. Zelo pogosto se zgodi, da se oprema pokvari takoj po izteku garancijskega roka. Je to naključje ali je proizvajalec nekatere komponente programiral za določeno časovno obdobje? V nekaterih državah so potrošniki zaščiteni pred takšnimi praksami in če se dokaže, da je bila uporabljena komponenta, zaradi katere oprema ni delovala po zaščitnem, garancijskem obdobju, obstaja nevarnost globe. Vendar je to precej težko dokazati. Ko smo neposredno vprašali o tiskalnikih, so nam odgovorili, da so pomembni predvsem uporabljeni materiali. Ne morete pričakovati, da bo poceni tiskalnik s plastičnimi deli zdržal tako dolgo kot tiskalnik s kakovostnimi kovinskimi deli. Vendar je to bolj posledica obrabe in ne skrivnostnega vložka. Druga plat tega kovanca je zniževanje cene, kadar želi proizvajalec zmanjšati stroške izdelave naprave z uporabo cenejših materialov ali delov, s spreminjanjem delovnih postopkov. Nenazadnje moramo upoštevati tudi gospodarsko plat potrošniške družbe, kjer povpraševanje ustvarja ponudbo, ponudba pa povečuje prodajo in s tem delovna mesta. Dobro gospodarstvo je tisto, v katerem ljudje še vedno kupujejo in je denar v obtoku. 
 
Ta poročila se morda zdijo dezinformacije, vendar bi bilo pretirano, če bi jih označili za potegavščino. Pretirana prevara je včasih vidna že na prvi pogled. A še vedno se kot plaz širi po internetu in tudi sicer razumni ljudje ga delijo in pošiljajo naprej. Zelo dobra ciljna skupina za širjenje potegavščin so otroci in starejši, ki jih je na družbenih omrežjih vedno več. 
 

Boj proti potegavščini

 
Težko se je boriti z dobesedno človeško lahkovernostjo, naivnostjo in včasih tudi neumnostjo. Občasno se zgodi, da prevara dobi tako široko podporo uporabnikov, da je nemogoče, da bi jo zaustavili. K sreči se je boj proti tej potegavščini začel prav tam, kjer je nastala, na internetu. Različna spletna mesta opozarjajo na potegavščine. Družbena omrežja so začela blokirati lažne in ponarejene novice ter zmanjšati njihovo širjenje. Slovaška policija je celo ustanovila svojo stran na Facebooku, Hoaxes and Frauds - Police SR.
 
 
Najbolj nesmiselna sporočila Hoax, ki se širijo po internetu
 
Izbrali smo nekaj potegavščin, na katere lahko naletite v družabnih omrežjih ali ki lahko pristanejo neposredno v vašem e-poštnem nabiralniku.
 
- Konec starostnih pokojnin za policiste
- Pitje čistilnega sredstva SAVO vas bo ozdravilo
- Migranti dobijo brezplačno zdravstveno varstvo
- Notre-Dame je bila namerno požgana, na njenem mestu bo stala mošeja 
- Super Hoax - klobuk iz alufolije bo nezemljanom onemogočil branje vaših misli 
- Nekdo vam je zapustil milijone, vendar morate za prenos na ta račun xxxxxxxxx poslati določen znesek.
- Bill Gates razdaja svoje milijone ljudem 
- Pošljite kri za otroka z levkemijo na xxxxxxxxx
- Facebookovo tekmovanje, na katerem ste zmagali, pošljite nam številko svojega računa. 
- Beljenje zob v nekaj dneh
- Čudežni izdelki za hujšanje in rast las
 
Najbolj so nas razveselila črnila Hoax, ki spremenijo barvo vpliva na svet.
 
Ne da ne bi bilo to nemogoče, saj se spomnimo majic iz zgodnjih 90. let, ki so na svetlobi spreminjale barvo. Majica je bila v neposredni svetlobi videti malo drugače, v šibki pa malo drugače. Iz rožnatega odtenka je prešel v temno vijolično barvo. Vendar smo pri iskanju proizvajalca teh črnil naleteli na mrtve povezave. Zato si res ne moremo predstavljati črnil, ki bi ob tiskanju dokumenta spremenila barvo. Morda pa se bo kateri od proizvajalcev v prihodnosti s tem spoprijel.