Pisarniški material in šola

Izguba sposobnosti poglobljenega branja

Digitalna doba je povzročila tudi nov pristop k branju besedil. Slednje bolj temelji na hitrem ogledu besedila brez globljega razumevanja. Strah pred izgubo te bistvene spretnosti je največji pri otrocih, ki naredijo prehod iz "učenja brati" v "branje za učenje", po novih raziskavah običajno okoli devetega ali desetega leta starosti.

Ameriški novinar John R. MacArthur se je v nekem časopisnem članku skliceval na zadnjo raziskavo ameriškega ministrstva za izobraževanje, ki je pokazala, da se je sposobnost bralnega razumevanja pri 13-letnikih v povprečju zmanjšala za štiri točke. Šolsko leto 2019/2020, ki ga je prizadel covid, naj bi bilo kritično. Še bolj zaskrbljujoče je, da je bil povprečni padec za sedem točk glede na številko iz leta 2012. Rezultati najslabših učencev so leta 1971, ko je bila izvedena prva nacionalna študija, padli pod raven bralne spretnosti.

Prav Covid-19 in blokade v času pandemije, ko je učenje potekalo pretežno preko spleta, so v veliki meri vzrok za upad. Vendar je bilo manj razprav o osvetljenem zaslonu, ki prikazuje slikovno pisavo namesto natisnjenega ali fotokopiranega besedila, ki so ga otroci brali že dolgo pred letom 2020.

 

vir: Canva

Težava pri branju digitalnega besedila

V primerjavi z branjem tiskanega besedila predstavlja branje digitalnega besedila številne izzive. Nenazadnje narava digitalnih naprav, ki jih uporabljamo, in enostaven dostop do številnih motenj, ki jih ponujajo. Gre pa tudi za to, kako beremo digitalna besedila, ki običajno vključuje pomikanje in skeniranje, ne glede na to, ali gre za besedilno sporočilo prijatelja, spletni članek ali pomemben učni vir, ki ga ponudi učitelj.

Vedno več je raziskav, ki preučujejo vpliv branja digitalnih besedil v primerjavi s tiskanimi in ugotavljajo, da papir in tisk vsakič zmagata. Prav MacArthur v svojem članku izpostavlja najnovejšo študijo, ki razkriva negativne posledice branja digitalnih besedil pred tiskanimi.

Študije skupine nevroznanstvenikov pod vodstvom dr. Karen Froud z univerze Columbia Teachers College v ZDA je testirala učenci, starih od 10 do 12 let. Prosili so jih, naj preberejo izvirna besedila na papirju in na ekranu. Ugotovili so, da udeleženci berejo globlje pri branju besedila na papirju v primerjavi z branjem na zaslonu, kjer so opazili površinsko branje.

Kaj je globoko branje?

Pred pojavom digitalnih besedil je bila večina branja v večji ali manjši meri poglobljeno branje. Pri poglobljenem branju ne gre le za to, da se naučimo, kaj besedilo pravi, ampak tudi za razumevanje, kaj to pomeni. Zahteva osredotočenost, kar pomeni brez motenj . Prav to pa je v vse bolj digitaliziranem svetu težko doseči. Poglobljeno branje je dandanes izziv za večino ljudi, tudi za tiste, ki so odraščali pred pojavom vsega digitalnega. Toda za otroke, ki se učijo v šoli, kjer je digitalno besedilo v zadnjih letih postalo vse pogostejša norma, to povzroča resne pomisleke.

V članku iz leta 2009 je Mirit Barzillai poudarila izzive, s katerimi se soočajo poglobljeno branje pri otrocih

»S poglobljenim branjem mislimo na niz prefinjenih procesov, ki podpirajo razumevanje, ki vključuje sklepanje in deduktivno sklepanje, analogne veščine, kritično analizo, refleksijo in vpogled. Strokovni bralec potrebuje milisekunde za izvedbo teh procesov; mladi možgani potrebujejo leta, da jih razvijejo. Obe ključni razsežnosti časa sta potencialno ogroženi zaradi razširjenega poudarka digitalne kulture na neposrednosti, preobremenjenosti z informacijami in medijsko usmerjenega kognitivnega sklopa, ki zajema hitrost in lahko odvrača refleksijo tako pri našem branju kot pri našem razmišljanju.«

Obstajajo koraki, ki se lahko in se že izvajajo za preprečevanje škodljivih učinkov digitalnega sveta na branje.

 

 vir: Canva

Ponovna uvedba papirnatih besedil v šole

Na Švedskem po "hiper-digitaliziranem pristopu k izobraževanju" šole zdaj sprejemajo ukrepe za ponovno uvedbo poudarka na tiskanih knjigah, tihem branju in pisanju z roko. Drugi razlog za skrb je sam scenarij. Tipkanje, tipkanje po tipkovnici, v veliki meri nadomešča klasično rokopisno besedilo na papirju. Ta korak je povezan z upadom stopenj razumevanja pri otrocih, podobnih tistim v ZDA. Mednarodna ocena je pokazala padec ravni branja švedskih četrtošolcev (starih okoli devet let) s povprečno 555 leta 2016 na 544 leta 2021.

Pomen tiskanih knjig doma

Čeprav starši morda ne morejo vedno nadzorovati ali odkrito vplivati na uporabo digitalnih virov v šoli na papirju, lahko na to vplivajo doma. Poudariti je treba pomen vloge staršev pri spodbujanju branja tiskanih knjig doma, da so tako del otrokovega vsakdana kot tudi digitalne knjige in pomagajo razvijati njihove bralne sposobnosti.

65 % potrošnikov raje tiska

Glede na izbiro večina potrošnikov raje bere tiskano. Raziskava Two Sides iz leta 2023 je razkrila, da 65 % evropskih potrošnikov raje bere tiskane knjige in 52 % meni, da se otroci več naučijo pri branju iz tiskanih gradiv v primerjavi z digitalnimi (le 16 % se jih ne strinja). Drugih 45 % se jih strinja, da bolje razumejo zgodbo, ko berejo novice v tiskani obliki kot na spletu.

Zaključek: tiskanje je boljše za učenje

Vse več raziskav o razlikah med tiskanim in digitalnim branjem vedno bolj jasno kaže, da je tiskanje najboljše, ko gre za učenje. Če prenehamo brati tiskana besedila, bomo sčasoma izgubili sposobnost poglobljenega branja in razumevanja besedila. Branju v digitalni obliki se ne moremo izogniti, lahko pa razvijemo sposobnost branja v digitalni obliki, pa tudi branja globoko zapletenih besedil. Drugi dejavnik je fizična razsežnost, ko se lahko dotaknemo knjige v tiskani obliki.

 

vir: twosides.info